Yaitu
tetap dan benar yang wajib bagi zat Allah Ta’ala yang tiada disebabkan dengan
sesuatu sebab. Maka wujud ( Ada ) – disisi Imam Fakhru Razi dan Imam Abu Mansur
Al-Maturidi bukan ia a’in maujud dan bukan lain daripada a’in maujud , maka
atas qaul ini adalah wujud itu Haliyyah ( yang menepati antara ada dengan
tiada) . Tetapi pada pendapat Imam Abu Hassan Al-Ashaari wujud itu ‘ain
Al-maujud , karena wujud itu zat maujud karena tidak disebutkan wujud melainkan
kepada zat. Kepercayaan bahwa wujudnya Allah SWT. bukan saja di sisi agama
Islam tetapi semua kepercayaan di dalam dunia ini mengaku menyatakan Tuhan itu
ada. Firman Allah SWT. yang bermaksud :
”
Dan jika kamu tanya orang-orang kafir itu siapa yang menjadikan langit dan bumi
nescaya berkata mereka itu Allah yang menjadikan……………” ( Surah Luqman : Ayat 25
)
2. Qidam : Artinya Sedia
Pada
hakikatnya menafikan ada permulaan wujud Allah SWT karena Allah SWT. menjadikan
tiap-tiap suatu yang ada, yang demikian tidak dapat tidak keadaannya lebih
dahulu daripada tiap-tiap sesuatu itu. Jika sekiranya Allah Ta’ala tidak lebih
dahulu daripada tiap-tiap sesuatu, maka hukumnya adalah mustahil dan batil.
Maka apabila disebut Allah SWT. bersifat Qidam maka jadilah ia qadim. Di dalam
Ilmu Tauhid ada satu perkataan yang sama maknanya dengan Qadim Yaitu Azali.
Setengah ulama menyatakan bahwa kedua-dua perkataan ini sama maknanya Yaitu
sesuatu yang tiada permulaan baginya. Maka qadim itu khas dan azali itu am. Dan
bagi tiap-tiap qadim itu azali tetapi tidak boleh sebaliknya, Yaitu tiap-tiap
azali tidak boleh disebut qadim. Adalah qadim dengan nisbah kepada nama
terbahagi kepada empat bagian :
·
Qadim Sifati ( Tiada permulaan sifat Allah Ta’ala )
·
Qadim Zati ( Tiada permulaan zat Allah Ta’ala )
·
Qadim Idhafi ( Terdahulu sesuatu atas sesuatu seperti terdahulu bapa nisbah
kepada anak )
·
Qadim Zamani ( Lalu masa atas sesuatu sekurang-kurangnya satu tahun )
Maka
Qadim Haqiqi ( Qadim Sifati dan Qadim Zati ) tidak harus dikatakan lain
daripada Allah Ta’ala.
3. Baqa’ : Artinya Kekal
Sentiasa
ada, kekal ada dan tiada akhirnya Allah SWT . Pada hakikatnya ialah menafikan
ada kesudahan bagi wujud Allah Ta’ala. Adapun yang lain daripada Allah Ta’ala ,
ada yang kekal dan tidak binasa Selama-lamanya tetapi bukan dinamakan kekal
yang hakiki ( yang sebenar ) Bahkan kekal yang aradhi ( yang mendatang jua
seperti Arasy, Luh Mahfuz, Qalam, Kursi, Roh, Syurga, Neraka, jisim atau jasad
para Nabi dan Rasul ). Perkara –perkara tersebut kekal secara mendatang tatkala
ia bertakluq dengan Sifat dan Qudrat dan Iradat Allah Ta’ala pada
mengekalkannya. Segala jisim semuanya binasa melainkan ‘ajbu Az-zanabi ( tulang
kecil seperti biji sawi letaknya di tungking manusia, itulah benih anak Adam
ketika bangkit daripada kubur kelak ). Jasad semua nabi-nabi dan jasad
orang-orang syahid berjihad Fi Sabilillah yang mana ianya adalah kekal aradhi
jua. Disini nyatalah perkara yang diiktibarkan permulaan dan kesudahan itu
terbahagi kepada 3 bagian :
·
Tiada permulaan dan tiada kesudahan Yaitu zat dan sifat Alllah SWT.
·
Ada permulaan tetapi tiada kesudahan Yaitu seperti Arash, Luh Mahfuz , syurga
dan lain-lain lagi.
·
Ada permulaan dan ada kesudahan Yaitu segala makhluk yang lain daripada perkara
yang diatas tadi ( Kedua ).
4. Mukhalafatuhu Ta’ala
Lilhawadith. Artinya
: Bersalahan Allah Ta’ala dengan segala yang baharu.
Pada
zat , sifat atau perbuatannya sama ada yang baru , yang telahada atau yang
belum ada. Pada hakikat nya adalah menafikan Allah Ta’ala menyerupai dengan
yang baharu pada zatnya , sifatnya atau perbuatannya. Sesungguhnya zat Allah
Ta’ala bukannya berjirim dan bukan aradh Dan tiada sesekali zatnya berdarah ,
berdaging , bertulang dan juga bukan jenis leburan , tumbuh-tumbuhan , tiada
berpihak ,tiada bertempat dan tiada dalam masa. Dan sesungguhnya sifat Allah
Ta’ala itu tiada bersamaan dengan sifat yang baharu karena sifat Allah Ta’ala
itu qadim lagi azali dan melengkapi ta’aluqnya. Sifat Sama’ ( Maha Mendengar )
bagi Allah Ta’ala berta’aluq ia pada segala maujudat tetapi bagi mendengar pada
makhluk hanya pada suara saja. Sesungguhnya di dalam Al-Quraan dan Al-Hadith
yang menyebut muka dan tangan Allah SWT. , maka perkataan itu hendaklah kita
iktiqadkan thabit ( tetap ) secara yang layak dengan Allah Ta’ala Yang Maha
Suci daripada berjisim dan Maha Suci Allah Ta’ala bersifat dengan segala sifat
yang baharu.
5. Qiyamuhu Ta’ala Binafsihi : Artinya
: Berdiri Allah Ta’ala dengan sendirinya .
Tidak
berkehendak kepada tempat berdiri ( pada zat ) dan tidak berkehendak kepada
yang menjadikannya Maka hakikatnya ibarat daripada menafikan Allah SWT.
berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang menjadikannya. Allah SWT itu
terkaya dan tidak berhajat kepada sesuatu sama adapada perbuatannya atau
hukumannya. Allah SWT menjadikan tiap-tiap sesuatu dan mengadakan undang-undang
semuanya untuk faedah dan maslahah yang kembali kepada sekalian makhluk . Allah
SWT menjadikan sesuatu ( segala makhluk ) adalah karena kelebihan dan belas
kasihannya bukan berhajat kepada faedah. Allah SWT. Maha Terkaya daripada
mengambil apa-apa manafaat di atas kataatan hamba-hambanya dan tidak sesekali
menjadi mudharat kepada Allah Ta’ala atas sebab kemaksiatan dan kemungkaran
hamba-hambanya. Apa yang diperintahkan atau ditegah pada hamba-hambanya adalah
perkara yang kembali faedah dan manafaatnya kepada hamba-hambaNya jua. Firman
Allah SWT. yang bermaksud :
”
Barangsiapa berbuat amal yang soleh ( baik ) maka pahalanya itu pada dirinya
jua dan barangsiapa berbuat jahat maka balasannya (siksaannya ) itu tertanggung
ke atas dirinya jua “. ( Surah Fussilat : Ayat 46 ). Syeikh Suhaimi r.a.h
berkata adalah segala yang maujudat itu dengan nisbah berkehendak kepada tempat
dan kepada yang menjadikannya, terbahagi kepada empat bagian :
·
Terkaya daripada tempat berdiri dan daripada yang menjadikannya Yaitu zat Allah
SWT.
·
Berkehendak kepada tempat berdiri dan kepada yang menjadikannya Yaitu segala
aradh ( segala sifat yang baharu ).
·
Terkaya daripada zat tempat berdiri tetapi berkehendak kepada yang
menjadikannya Yaitu segala jirim. ( Segala zat yang baharu ) .
·
Terkaya daripada yang menjadikannya dan berdiri ia pada zat Yaitu sifat Allah
Ta’ala.
6. Wahdaniyyah. Artinya
: Esa Allah Ta’ala pada zat, pada sifat & pada perbuatan.
Maka
hakikatnya ibarat daripada menafikan berbilang pada zat, pada sifat dan pada
perbuatan sama ada bilangan yang muttasil (yang berhubung ) atau bilangan yang
munfasil ( yang bercerai ).
Makna
Esa Allah SWT pada zat itu Yaitu menafikan Kam Muttasil pada Zat ( menafikan
bilangan yang berhubung dengan zat ) seperti tiada zat Allah Ta’ala tersusun
daripada darah , daging , tulang ,urat dan lain-lain. Dan menafikan Kam
Munfasil pada zat ( menafikan bilangan yang bercerai pada zat Allah Ta’ala
)seperti tiada zat yang lain menyamai zat Allah Ta’ala.
Makna
Esa Allah SWT pada sifat Yaitu menafikan Kam muttasil pada Sifat ( menafikan
bilangan yang berhubung pada sifatnya ) Yaitu tidak sekali-kali bagi Allah
Ta’ala pada satu-satu jenis sifatnya dua qudrat dan menafikan Kam Munfasil pada
sifat ( menafikan bilangan –bilangan yang bercerai pada sifat ) Yaitu tidak ada
sifat yang lain menyamai sebagaimana sifat Allah SWT. yang Maha Sempurna.
Makna
Esa Allah SWT pada perbuatan Yaitu menafikan Kam Muttasil pada perbuatan (
menafikan bilangan yang bercerai–cerai pada perbuatan ) Yaitu tidak ada
perbuatan yang lain menyamai seperti perbuatan Allah bahkan segala apa yang
berlaku di dalam alam semuanya perbuatan Allah SWT sama ada perbuatan itu baik
rupanya dan hakikatnya seperti iman dan taat atau jahat rupanya tiada pada
hakikat-nya seperti kufur dan maksiat sama ada perbuatan dirinya atau perbuatan
yang lainnya ,semuanya perbuatan Allah SWT dan tidak sekali-kali hamba mempunyai
perbuatan pada hakikatnya hanya pada usaha dan ikhtiar yang tiada memberi
bekas. Maka wajiblah bagi Allah Ta’ala bersifat Wahdaniyyah dan ternafi bagi
Kam yang lima itu Yaitu :
1.
Kam Muttasil pada zat.
2.
Kam Munfasil pada zat.
3.
Kam Muttasil pada sifat.
4.
Kam Munfasil pada sifat.
5.
Kam Munfasil pada perbuatan.
Maka
tiada zat yang lain , sifat yang lain dan perbuatan yang lain menyamai dengan
zat , sifat dan perbuatan Allah SWT . Dan tertolak segala
kepercayaan-kepercayaan yang membawa kepada menyekutukan Allah Ta’ala dan
perkara-perkara yang menjejaskan serta merusakkan iman.
7. Al – Qudrah : Artinya :
Kuasa qudrah Allah SWT.
Memberi
bekas pada mengadakan meniadakan tiap-tiap sesuatu. Pada hakikatnya ialah satu
sifat yang qadim lagi azali yang thabit ( tetap ) berdiri pada zat Allah SWT.
yang mengadakan tiap-tiap yang ada dan meniadakan tiap-tiap yang tiada
bersetuju dengan iradah. Adalah bagi manusia itu usaha dan ikhtiar tidak boleh
memberi bekas pada mengadakan atau meniadakan , hanya usaha dan ikhtiar pada
jalan menjayakan sesuatu . Kepercayaan dan iktiqad manusia di dalam perkara ini
berbagai-bagaiFikiran dan fahaman seterusnya membawa berbagai-bagai kepercayaan
dan iktiqad.
a.
Iktiqad Qadariah :
Perkataan
qadariah Yaitu nisbah kepada qudrat . Maksudnya orang yang beriktiqad akan
segala perbuatan yang dilakukan manusia itu sama ada baik atau jahat semuanya
terbit atau berpunca daripada usaha dan ikhtiar manusia itu sendiri dan
sedikitpun tiada bersangkut-paut dengan kuasa Allah SWT.
b.
Iktiqad Jabariah :
Perkataan
Jabariah itu nisbah kepada Jabar ( Tergagah ) dan maksudnya orang yang
beriktiqad manusia dan makhluk bergantung kepada qadak dan qadar Allah
semata-mata ( tiada usaha dan ikhtiar atau boleh memilih samasekali ).
c.
Iktiqad Ahli Sunnah Wal – Jamaah :
Perkataan
Ahli Sunnah Wal Jamaahialah orang yang mengikut perjalanan Nabi dan perjalanan
orang-orang Islam Yaitu beriktiqad bahwa hamba itu tidak digagahi semata-mata
dan tidak memberi bekas segala perbuatan yang disengajanya, tetapi ada
perbuatan yang di sengaja pada zahir itu yang dikatakan usaha dan ikhtiar yang
tiada memberi bekas sebenarnya sengaja hamba itu daripada Allah Ta;ala jua.
Maka pada segala makhluk ada usaha dan ikhtiar pada zahir dan tergagah pada
batin dan ikhtiar serta usaha hamba adalah tempat pergantungan taklif ( hukum )
ke atasnya dengan suruhan dan tegahan ( ada pahala dan dosa ).
8. Iradah : Artinya :
Menghendaki Allah Ta’ala.
Maksudnya
menentukan segala mumkin ttg adanya atau tiadanya. Sebenarnya adalah sifat yang
qadim lagi azali thabit berdiri pada Zat Allah Ta’ala yang menentukan segala
perkara yang harus atau setengah yang harus atas mumkin . Maka Allah Ta’ala
yang selayaknya menghendaki tiap-tiap sesuatu apa yang diperbuatnya. Umat Islam
beriktiqad akan segala hal yang telah berlaku dan yang akan berlaku adalah
dengan mendapat ketentuan daripada Allah Ta’ala tentang rezeki , umur , baik ,
jahat , kaya , miskin dan sebagainya serta wajib pula beriktiqad manusia ada
mempunyai nasib ( bagian ) di dalam dunia ini sebagaimana firman Allah SWT.
yang bermaksud : ” Janganlah kamu lupakan nasib ( bagian ) kamudi dalam dunia ”
. (Surah Al – Qasash : Ayat 77). Kesimpulannya ialah umat Islam mestilah
bersungguh-sungguh untuk kemajuan di dunia dan akhirat di mana menjunjung titah
perintah Allah Ta’aladan menjauhi akan segala larangan dan tegahannyadan
bermohon dan berserah kepada Allah SWT.
9. ‘Ilmu : Artinya :
Mengetahui Allah Ta’ala .
Maksudnya
nyata dan terang meliputi tiap-tiap sesuatu sama ada yangMaujud (ada) atau yang
Ma’adum ( tiada ). Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada ( thabit ) qadim
lagi azali berdiri pada zat Allah Ta’ala. Allah Ta’ala Maha Mengetahui akan
segala sesuatu sama ada perkara. Itu tersembunyi atau rahasia dan juga yang
terang dan nyata. Maka ’ilmu Allah Ta’ala Maha Luas meliputi tiap-tiap sesuatu
diAlam yang fana’ ini.
10. Hayat . Artinya : Hidup Allah Ta’ala.
Hakikatnya
ialah satu sifat yang tetap qadim lagi azali berdiri pada zat Allah Ta’ala .
Segala sifat yang ada berdiri pada zat daripada sifat Idrak ( pendapat ) Yaitu
: sifat qudrat, iradat , Ilmu , Sama’ Bashar dan Kalam.
11. Sama’ : Artinya : Mendengar
Allah Ta’ala.
Hakikatnya
ialah sifat yang tetap ada yang qadim lagi azali berdiri pada Zat Allah Ta’ala.
Yaitu dengan terang dan nyata pada tiap-tiap yang maujud sama ada yang maujud
itu qadim seperti ia mendengar kalamnya atau yang ada itu harus sama ada atau
telah ada atau yang akan diadakan. Tiada terhijab (terdinding ) seperti dengan
sebab jauh , bising , bersuara , tidak bersuara dan sebagainya. Allah Ta’ala
Maha Mendengar akan segala yang terang dan yang tersembunyi. Sebagaimana firman
Allah Ta’ala yang bermaksud :
”
Dan ingatlah Allah sentiasa Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui “.
(
Surah An-Nisa’a – Ayat 148 )
12. Bashar : Artinya : Melihat
Allah Ta’ala .
Hakikatnya
ialah satu sifat yang tetap ada yang qadim lagi azali berdiri pada zat Allah
Ta’ala. Allah Ta’ala wajib bersifat Maha Melihat sama ada yang dapat dilihat
oleh manusia atau tidak, jauh atau dekat , terang atau gelap , zahir atau
tersembunyi dan sebagainya. Firman Allah Ta’ala yang bermaksud : ” Dan Allah
Maha Melihat akan segala yang mereka kerjakan “. ( Surah Ali Imran – Ayat 163 )
13 .Kalam : Artinya :
Berkata-kata Allah Ta’ala.
Hakikatnya
ialah satu sifat yang tetap ada , yang qadim lagi azali , berdiri pada zat
Allah Ta’ala. Menunjukkan apa yang diketahui oleh ilmu daripada yang wajib,
maka ia menunjukkan atas yang wajib sebagaimana firman Allah Ta’ala yang
bermaksud : ” Aku Allah , tiada tuhan melainkan Aku ………”. ( Surah Taha – Ayat
14 ) Dan daripada yang mustahil sebagaimana firman Allah Ta’ala yang bermaksud
: ” ……..( kata orang Nasrani ) bahwasanya Allah Ta’ala yang ketiga daripada
tiga……….”. (Surah Al-Mai’dah – Ayat 73). Dan daripada yang harus sebagaimana
firman Allah Ta’ala yang bermaksud : ” Padahal Allah yang mencipta kamu dan
benda-benda yang kamu perbuat itu”. (Surah Ash. Shaffaat – Ayat 96). Kalam
Allah Ta’ala itu satu sifat jua tiada berbilang. Tetapi ia berbagai-bagai jika
dipandang dari perkara yang dikatakan Yaitu :
1.
Menunjuk kepada ‘amar ( perintah ) seperti tuntutan mendirikan solat dan
lain-lain kefardhuan.
2.
Menunjuk kepada nahyu ( tegahan ) seperti tegahan mencuri dan lain-lain
larangan.
3.
Menunjuk kepada khabar ( berita ) seperti kisah-kisah Firaundan lain-lain.
4.
Menunjuk kepada wa’ad ( janji baik ) seperti orang yang taat dan beramal soleh
akan dapat balasan syurga dan lain-lain.
5.
Menunjuk kepada wa’ud ( janji balasan siksa ) seperti orang yang mendurhaka
kepada ibu & bapak akan dibalas dengan azab siksa yang amat berat.
14. Kaunuhu Qadiran :
Artinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Berkuasa Mengadakan Dan Mentiadakan.
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum , Yaitu lain daripada sifat Qudrat.
15.Kaunuhu Muridan :
Artinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Menghendaki dan menentukan tiap-tiap
sesuatu.
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala , tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum , Yaitu lain daripada sifat Iradat.
16.Kaunuhu ‘Aliman :
Artinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Mengetahui akan Tiap-tiap sesuatu.
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum , Yaitu lain daripada sifat ‚Ilmu.
17.Kaunuhu Hayyun : Artinya
: Keadaan Allah Ta’ala Yang Hidup.
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum , Yaitu lain daripada sifat Hayat.
18.Kaunuhu Sami’an :
Artinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Mendengar akan tiap-tiap yang Maujud.
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum, Yaitu lain daripada sifat Sama’.
19.Kaunuhu Bashiran :
Artinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Melihat akan tiap-tiap yang Maujudat (
Benda yang ada ).
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum , Yaitu lain daripada sifat Bashar.
20.Kaunuhu Mutakalliman :
Artinya : Keadaan Allah Ta’ala Yang Berkata-kata.
Hakikatnya
Yaitu sifat yang berdiri dengan zat Allah Ta’ala, tiada ia maujud dan tiada ia
ma’adum , Yaitu lain daripada sifat Kalam.
.
.
SIFAT MUSTAHIL BAGI ALLAH S.W.T
SIFAT MUSTAHIL BAGI ALLAH S.W.T
Wajib
atas tiap-tiap mukallaf mengetahui sifat-sifat yang mustahil bagi Allah yang
menjadi lawan daripada dua puluh sifat yang wajib baginya. Maka dengan sebab
itulah di nyatakan di sini sifat-sifat yang mustahil satu-persatu :
1.
‘Adam beerti “tiada”
2.
Huduth beerti “baharu”
3.
Fana’ beerti “binasa”
4.
Mumathalatuhu Lilhawadith beerti “menyerupai makhluk”
5.
Qiyamuhu Bighayrih beerti “berdiri dengan yang lain”
6.
Ta’addud beerti “berbilang-bilang”
7.
‘Ajz beerti “lemah”
8.
Karahah beerti “terpaksa”
9.
Jahl beerti “jahil/bodoh”
10.
Mawt beerti “mati”
11.
Samam beerti “tuli”
12.
‘Umy beerti “buta”
13.
Bukm beerti “bisu”
14.
Kaunuhu ‘Ajizan beerti “keadaannya yang lemah”
15.
Kaunuhu Karihan beerti “keadaannya yang terpaksa”
16.
Kaunuhu Jahilan beerti “keadaannya yang jahil/bodoh”
17.
Kaunuhu Mayyitan beerti “keadaannya yang mati”
18.
Kaunuhu Asam beerti “keadaannya yang tuli”
19.
Kaunuhu A’ma beerti “keadaannya yang buta”
20.
Kaunuhu Abkam beerti “keadaannya yang bisu”
.
.
.
SIFAT HARUS BAGI ALLAH S.W.T
Adalah
sifat yang harus pada hak Allah Ta’ala hanya satu saja Yaitu Harus bagi Allah
mengadakan sesuatu atau tidak mengadakan sesuatu atau di sebut sebagai “mumkin”
(Fi’lu kulli Mumkinin Autarkuhu). Mumkin ialah sesuatu yang harus
ada dan tiada. Harus disini artinya boleh-boleh saja. Artinya boleh-boleh saja Allah
SWT menciptakan sesuatu, yakni tidak ada paksaan dari sesuatu, karena Allah
bersifat Qudrat dan Irodah. Dan boleh-boleh saja bagi Allah SWT meniadakan
sesuatu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar